We
Are
The
Stories

Below you find our stories

Stories om stories, om äventyr, entreprenörskap, drömmar, mål och verktyg. Titta gärna igenom några av våra stories och uppdrag från olika områden och platser.

kontakta oss
Plocka fram ditt innersta för att lyckas internationellt!

Att känna sina innersta värderingar kan vara avgörande för att lyckas med sin affärsidé.

När de kreativa företagen i Southern Sweden Creatives träffades för att fortsatte sina förberedelser för de viktiga mässorna i Eindhoven och London var det fokus på att hitta målsättningar och ”why” genom att undersöka de personliga värderingarna. Tjugo företag inom möbeldesign, inredning och mode är med i Southern Sweden Creatives projekt som ska förbereda dem för en internationell marknad. Tidigare har man haft en träff som bland annat handlade om kommunikation och denna gång fokuserade man på målsättningar och företagens ”why” genom att jobba med personliga värderingar. Lunds kommuns kulturinkubator The Creative Plot stod för värdskapet.   

Värderingar kan vara externa, och då handla om hur vi förhåller oss i omvärlden, eller interna, som är personens egna.

‑ Interna värderingar är en ansamling av allt som är viktigt för personen. Vad vi vet, vad vi lärt oss, vad vi upplevt, säger Katarina Scott på Future by Lund.

‑ Dina personliga värderingar ger dig helt enkelt drivkraften för att lyckas, fortsätter Lasse Mattiasson.

Deltagarna hade fått förbereda sig genom att rangordna sina värderingar med hjälp av verktyget Value. Genom att olika värden ställs mot varandra kommer man fram till vad som är viktigast för personen just vid det tillfället. Vid träffen kunde deltagarna utgå från resultatet och fick dessutom berätta sin egen historia om varför dessa värderingar är viktiga för dem. Ur de inre värderingarna kan man hitta företagets ”why”.

Företag inom den kreativa och kulturella näringen är många gånger värderingsdrivna. Det finns en inre övertygelse som gör att man en gång startat sitt företag och det gäller att hitta och synliggöra vad den tanken var.

‑ Att kunna formulera och berätta om sitt ”why” kan hjälpa er att sätta mål, prioritera, ställa krav och berätta vad ni är ute efter, säger Katarina Scott till företagen. Man ska också tänka på att det här inte bara är vad man själv vill utan man är också ett team. Vad vill vi tillsammans? Ofta är vi dåliga på att förklara för varandra vad vi behöver för att förverkliga det vi brinner för. Vi vill skapa otroligt tydliga målsättningar för gänget innan de åker till mässorna så att de verkligen vet vad de ska få med sig hem.

Christian Tellin från The Creative Plot visade som ett exempel på hur viktiga värderingarna är i en undersökning av arbetstagares engagemang på jobbet.  Bara i genomsnitt 16 % ses som engagerade på arbetsplatsen, medan 73% är oengagerade och 11 % aktivt oengagerade, vilket betyder att de kanske till och med drar ner arbetsgruppen.

‑ Den här gruppen kanske inte är medvetna om att de saboterar men trivs inte med sin situation, menar Christian Tellin. Det kan bero på att deras arbetsuppgifter inte stämmer med vad de innerst inne vill göra.

Magnus Swartling, som har varit med i curlinglandslaget och tagit flera VM-medaljer, var med via Skype. Han är nu coach och delade med sig av sina erfarenheter från teambuilding i idrotten och menade att det på liknande sätt är viktigt att hitta gemensamma värderingar och drivkrafter också i företag. Det har till exempel blivit allt mer värdefullt för kunden att veta hur produkten är framtagen och varför. Därför är det viktigt för företagen att veta sin drivkraft och sitt budskap säger han.

Gå till länk
Internationella utsikter för kreativa företag

Hur kan svenska företag expandera och nå ut internationellt?

Femton sydsvenska företag inom den kreativa och kulturella sektorn var i Lund för att lyftas inför kommande mässor av kommunikationsexpert Lotta Brattin tillsammans med affärsutvecklare och coacher från The Creative Plot.

‑ Vi vill skapa en känsla av att det är möjligt, säger affärsutvecklare Lasse Mattiasson på The Creative Plot. Vi vet att företagen efter detta får det lättare att sälja in det de jobbar med.

Femton företag inom möbeldesign, inredning och mode träffades på Ideon i Lund för att ta nästa steg mot en internationell marknad. Lunds kommuns kulturinkubator The Creative Plot och Form/Design Center var värdar för Southern Sweden Creatives program som är anpassat för att förbereda företagen inför de kommande viktiga mässorna i London och Eindhoven.  

Southern Sweden Creatives stöttar små och mellanstora företag inom den kulturella och kreativa sektorn. Organisationen har satt ihop ett helt program och den första dagen i Lund var avsatt bland annat för PR och kommunikation, marknadsföring och varumärkesbyggande. Vem kunde då vara bättre att bjuda in för att inspirera än Lotta Brattin, modesveriges egen kommunikationsguru?

Terese Alstin från Form Design Center och Lotta Brattin

‑ Lotta är med för att hon är en av de bästa inom PR och kommunikation i Sverige, säger Terese Alstin på Form/Design Center och Southern Sweden Creatives. Jag tror det betyder mycket för de här entreprenörerna att lyssna till någon som har gjort resan själv och som kan ta entreprenörsperspektivet.

Lotta Brattin höll ett inspirerande föredrag om kommunikation och hämtade exempel ur sin egen karriär. Resten av dagen byggde på varje bolags förväntningar och mål inför mässorna och alla fick enskilda möten med coachteam som bestod av Hossein Lavi, Lasse Mattiasson, Christian Tellin, Katarina Scott, Terese Alstin och Lotta Brattin.

‍Christian Tellin (till vänster) coachade bland andra Jenny Ekdahl, Ola Nystedt och Joel Herslow från Soft Studio. Foto: Carro Wendt

‑ Det här är en jättebra kickstart, säger Petra Lilja, industridesigner med designföretaget Petra Lilja design gallery. Vissa saker känner man kanske till men behöver höra igen, som till exempel att för- och efterarbetet till en mässa är så viktigt. Jag ska redan nu börja att förbereda mig för London i september.

‑ Det här har satt igång tankar och gett andra vinklingar, säger Jenni Thomasson på Kullaro. Det är bra att prata med andra som kanske ser ens problem på ett annat sätt.

‑ Det har varit grymt mycket energi och många började genast att dra i saker, berättar Lasse Mattiasson. Genom att träffas här har vi skapat en gruppdynamik som de kommer att ha nytta av när de kommer till mässorna. Nu kommer företagen att vara väl förberedda och säkert ha lättare att lyckas på mässan.

Senare under våren kommer det att bli flera dagar för att hjälpa företagen inför mässorna, och då riktar man in sig på bland annat personliga värderingar, finansiering, budget och försäljning.

Southern Sweden Creatives består av Invest in Skåne, Region Skåne, Malmö stad, Film i Skåne, Media Evolution, NetPort Science Park, Lunds kommun/The Creative Plot, Form/Design Center och Helsingborgs stad. Projektet delfinansieras av EU, regionala utvecklingsfonder och Tillväxtverket och pågår mellan 2016 och 2019. 

Gå till länk
Emerging Cooking Solutions

Lansering av ny hemsida och samtidigt skickat helt nyutvecklade spisprototyper till Zambia.

‑ Det viktigaste med hemsidan är att folk ska förstå att det är ett omfattande projekt och att vi bjuder in till partnerskap med likasinnade, säger Per Löfberg. Jag vill att man ska förstå vad vi gör, att vi redan har kommit mycket långt och att vi redan samarbetar med flera stora organisationer.

Arbetet har pågått sedan 2012, och nu det börjar röra sig på allvar.

‑ Jag kommer framöver att träffa flera mycket stora bolag och räknar kallt med flera samarbeten, säger Per Löfberg.

Emerging Cooking Solutions gör pellets som rätt använda revolutionerar matlagningen i Afrika. Pelletsen görs av hållbart skogsavfall och är ett kostnadseffektivt alternativ som kan fungera i många länder. Bränslet är ett alternativ till miljöskadligt kol och kan stoppa avskogningen av Afrika. Dessutom säljer Emerging Cooking Solutions spisar som eldas med pellets istället för kol. Förbränningssystemet på spisen ger rena gasutsläpp, minskar CO2 utsläppen med 4 till 5 ton per hushåll och år, reducerar tillagningstiden och gör det möjligt att laga mat inomhus.

‑ Det finns en övertygelse om vad vi kan göra som sträcker sig långt utanför det vi gör i Zambia, menar Per Löfberg.

Nyligen skickades de första nio prototyperna av en nyutvecklad spis till Zambia och snart kommer de att börja testas av pålitliga kunder och företagets egen personal. 

Emerging Cooking Solutions har valt att börja sin utveckling med Zambia och där och i södra Afrika används varumärket "SupaMoto" (Strong Fire).

Gå till länk
Vår praktikant Marie

Praktikanten som har ambitioner

Det här är Marie Greco som har LIA (Lärande I Arbete) på The Creative Plot. Hon går på Eventkoordinator i Landskrona som är en YH-utbildning där man får lära sig projektledning inom event och möten.  Hon går sista terminen och det är bara den här kursen kvar innan hon går ut i slutet av maj.
- Vad vill du lära dig under praktiken?

- Jag vill gärna lära mig hur det fungerar att jobba med kommunen i stora projekt. Jag har dessutom varit involverad i uppstarten av samarbetet med Giffoni Experience som jag gärna fortsätter med. Det ska bli spännande att se vad det blir av det projektet i framtiden. Jag vill gärna använda mig av det stora kontaktnätet som finns här på Ideon för att få nya idéer.

- Vad tror du att du kan tillföra?

-Jag hoppas att jag kan visa på hur man kan jobba med de sociala medierna för att ge större genomslag och intresse av de olika projekten som The Creative Plot arbetar med.

Utbildningen är 2 år och innehåller 3 praktikperioder varav den sista är på 11 veckor. Marie har innan haft LIA på HIF i Helsingborg och Ideon Innovation. Många av föreläsarna på utbildningen kommer direkt från näringslivet och har på så vis unika insikter som de gärna delar med sig av till studenterna.

Gå till länk
HUR DU KAN NÅ UT MED FILM!

FRUKOSTTRÄFF 15 MAJ KL 9-11 PÅ FILMCENTRUM SYD, MONBIJOUGATAN 17 E MALMÖ. VI BJUDER PÅ FRUKOST

Idag behöver du själv kunna arbeta med att nå ut. Men vem vill du nå och varför? Når du igenom? Film har blivit det avgörande verktyget för att nå ut och presentera sitt arbete i en alltmer digitaliserad verklighet. Hur kan scenkonsten och filmare göra detta tillsammans? 

Frukostträff 15 maj kl 9-11 på FilmCentrum Syd, Monbijougatan 17 E Malmö. Vi bjuder på frukost. 

Workshop 13 juni kl 12-17 med efterföljande mingel från 17.00 Vi bjuder på lunchbaguette, fka på eftermiddagen samt mingel med dryck.  Anmälan görs till båda aktiviteterna, som skall ses som en helhet och går ut till både dansgrupper/koreografer och producenter inom dans samt flmare/flmbolag. Deltagande är kostnadsfritt, men om ni uteblir utan att senast 3 dagar innan anmält detta kommer en kostnad av 300 kr att debiteras. Om nödvändigt kommer ett urval av deltagare att göras för att säkerställa att fera perspektiv tas tillvara i mötet mellan dans och film. Välkomna! 

Frågor; mejla eller ring claes.forsell-andersson@riksteatern.se 

alternativt 0721- 80 90 64  

Projektet finansieras med medel från Kultur Skåne/Region Skåne och genomförs av Riksteatern Skåne, Creative Plot, samt FilmCentrum Syd. Samarbetsparter Digiscen, Neverday och Billberg Johansson Produktion.

Gå till länk
VÅR PRAKTIKANT

I ÅTTA VECKOR KOMMER JOURNALISTSTUDENTEN ERDIN ASANOVSKI PRAKTISERA HOS OSS.

Parallellt med studierna är han programvärd på sin podcast som går under namnet "Mittemot Podcast". I podden intervjuar han diverse gäster och recenserar böcker både i ljud och rörlig bild. 

– Vad vill du lära dig under din praktik? 

– Bara av att jobba så nära med personer som har specialkompetens från olika områden är något som jag kommer lära mig mycket av, säger Erdin Asanovski. 

Praktiken som är på åtta veckor är en del av journalistutbildningen. Erdin Asanovskis journalistlärare var övertygade om att The Creative Plot skulle vara en bra praktikplats för honom. Inför praktiken var han nervös då han inte visste vad han skulle förvänta sig, men än så länge är han positivt överraskad över den trevliga bemötandet med så många snälla ögon. 

– Vad tror du att du kan tillföra? 

Inom journalistiken får vi lära oss att vara tydliga med vår kommunikation, det är något som jag alltid kommer bära med mig. Annars vill jag mest lära mig av andra, avslutar Erdin Asanovski.

Gå till länk
BIGHEART

NU KAN DU DONERA TILL VALFRI VÄLGÖRENHETS- ORGANISATION UTAN ATT SPENDERA EN ENDA KRONA.

Mobilappen BIGHEART ersätter bakgrundsbilden på din låsta skärm med annonser efter dina personliga preferenser som du själv har angett. Hur mycket annonser som visas reglerar du själv. Ju mer som visas desto mer donerar du till välgörenhet. 

80 procent av intäkterna går oavkortat till valfri välgörenhetsorganisation, resterande 20 procent går till BIGHEART. Som regel kan du skänka mellan 50-100 kronor i månaden.

Enligt plattformen så har man skapat en WIN-WIN situation för alla tre involverade parter. Användaren donerar pengar till välgörenhetsorganisation som man själv väljer utan en enda krona från egen ficka. Välgörenhetsorganisationer får ytterligare medel som kommer till nytta för de behövande. Via relevanta annonser kommer företagarna nära användarna. 

– Grundidén är att många små insatser ska göra stor skillnad tillsammans. I dag jobbar vi vidare med nya funktioner för Androidappen samtidigt som vi hoppas på att lansera iPhoneappen i Maj, säger Jakob Gelberg, vd för BIGHEART. Den nyutvecklade appen har fått stöd av Lunds kommun via näringslivsavdelningen i form av bidrag och idéutveckling av The Creative Plot. Via crowdfunding har BIGHEART samlat ihop 2 miljoner kronor. 

– Affärsidén, som genererar bidrag till välgörenhetsorganisationer, är innovativ och uppmuntrar användarna att välja utifrån sin egen övertygelse. Verksamheten har potential att bli självbärande, vilket är målsättningen med utlysningen, säger näringslivsutvecklare Tove Möller Andersson vid Lunds kommun.

Gå till länk
TCP ♥ GIFFONI

THE CREATIVE PLOT STARTAR INTERNATIONELLT SAMARBETE MED GIFFONI INNOVATION HUB.

Fokus för samarbetet är innovation och entreprenörskap för unga och unga vuxna inom kultur och kreativa näringar. Tillsammans avser parterna i första hand att utveckla och medverka i europeiska Innovationsprojekt för film och rörlig media, design och digitalisering inom den kreativa sektorn.

Planer finns även att skapa ett internationellt Space Dream Team där ungdomar från hela världen jobbar över gränserna för att omvandla dagens utmaningar till morgondagens möjligheter. Målet är att skapa framtidens jobb och en hållbar tillväxt inom kultur och kreativa näringar. 

Giffoni Innovation Hub är den kreativa byrån inspirerad och uppmuntrad av Giffoni Experience som designar och genomför strategier, format och event i den kulturella och digitala innovationens värld.

Gå till länk
IAMRUNBOX

THE CREATIVE PLOTTAREN OCH BARCAMPAREN KIRILL NOSKOV HAR FÅTT 87 ATT INVESTERA I HANS RYGGSÄCK IAMRUNBOX OCH NÄMNS PÅ BREAKIT

The Creative Plot och Barcamper deltagaren Kirill Noskov har genom crowdfunding fått 87 investerare att totalt satsa 2,3 miljoner kronor i hans ryggsäck lamrunbox. Grundaren Kirill Noskov älskar att springa till och från jobb. Med hjälp av den specialdesignade ryggsäcken som håller kläderna fri från skrynklor vill han nu uppmana andra till vardagsmotion. 

Ryggsäcken är specialtillverkad så att den rör sig så lite så möjligt när du springer.  – Hela designen är gjord för att bära på kläder utan att de blir skrynkliga , säger Kirill Noskov i en intervju för breakit.se. 

Förra året omsatte bolaget 500.000 kronor. Med de nya investerarna hoppas Kirill Noskov sälja för 5 miljoner kronor. Han tar nu kontakt med alla som har investerat genom crowdfunding så att transaktionerna genomförs i ytbyte mot aktier i bolaget. Nu är bolaget inne i tillväxtfasen med marknadsföring som prioritering. Ryggsäcken finns att köpa i en del butiker i Sverige och Storbritannien. Den går även att köpa via nätet. Vart han än går har han med sig Iamrunbox för att kunna visa upp den för potentiella kunder, men också för att få sin dagliga dos av träning samtidigt som ryggsäcken håller finkläderna fri från skrynklor. 

Text: Erdin Aanovski. 

Läs mer under på IAMRUNBOX hemsida.

Gå till länk
SOUTHERN SWEDEN CREATIVES

SUCCEED IN EXPORT AND INTERNATIONALIZATION

Southern Sweden Creatives är ett projekt med syfte att stödja små och medelstora företag från de kulturella och kreativa näringarna för att växa internationellt genom professionell affärsutveckling, internationell exponering och nationell samordning. 

Projektet fokuserar på sydsvenska företag som arbetar främst med film, digitala spel, digitala medier och design. The Creative Plot sitter med i gruppen för designutveckling och leder också tillsammans med Form/Design centrum ett mentorsprogram som skapats för att förbereda kulturella och kreativa aktörer för export och stärka sina modeller för att kunna växa utomlands.

 Projektet kommer under hela projektperioden göra nedslag runt om i hela världen och som kreatör i södra Sverige med export-behov är du varmt välkommen att följa med. 

Läs mer under på Southern Sweden Creatives hemsida

Gå till länk
CREATIVE LENSES

RE-THINKING BUSINESS MODELS IN THE ARTS AND CULTURE SECTOR

Creative Lenses är ett fyraårigt eu-projekt och en samlad satsning inom kulturella och kreativa sektorn i hela Europa för att tillsammans skapa nya starka modeller för sektorn. Projektets huvudmål är att skapa genomförbara och lämpliga affärsmodeller för konst och kulturella aktörer. Detta för att bli mer organiska och ekonomiskt hållbara utan att kompromissa med den konstnärliga integritet, uppdragen och värderingar? 

The Creative Plot är en av 13 partners som driver och förvaltar projektet. Lärdomen av projektet kommer samlas i en ”know-how-verktyg” och stödmekanismer som krävs för europeisk konst och kulturella organisationer för att stärka sin finansiella hållbarhet, för att öka möjligheten att framgångsrikt leverera sina uppdrag. 

I mars 2017 gör projektet ett nedslag i Lund i form av ett forum för att inspirera och diskutera dessa frågor. Detta nedslag är det enda som görs i Sverige under 2017.

Gå till länk
BARCAMPER TOUR 2016

THE ACCELERATOR ON WHEELS

Den 26 april 2016 startade en resa i Skåne på jakt efter människor med kreativa idéer som vill ut i världen. Tillsammans med ett team av internationella investerare och affärscoacher tog vi oss runt till olika platser i Skåne för att bjuda in start-ups, entreprenörer och företag inom kulturella och kreativa sektorn att presentera sin idé i vårt kontor på hjul. Barcamper. 

”-Startup-världen ska vara lätt att navigera. Att hitta kapital, rätt internationellt nätverk och att starta företag ska inte vara svårt eller komplicerat utan kul och enkelt", säger Lars Mattiasson som är projektledare för Barcamper. Under resan kommer deltagarna i olika steg att få tillgång till kraftfulla nätverk, coaching, mentorskap och internationell affärsutveckling.

Entreprenörerna med de bästa idéerna kommer att genomgå en framgångsrik acceleratormodell som garanterar direktkontakt med internationella nätverk och riskkapital och möjlighet att snabbt nå ut på en global marknad.  

Barcamper startades av Gianluca Dettori på venture capital bolaget DPixel i Milano. Mellan 2012 och 2015 har Barcamper teamet stannat till på 180 platser, träffat 3400 entreprenörer och utvärderat över 1800 affärsidéer. 360 personer har gått igenom Barcamper processen. 12,8 miljoner Euro har investerats i 51 bolag och över 300 nya jobb har skapats. Barcamper är ett samarbete mellan The Creative Plot, Ideon Innovation och DPixel i Milano och finansieras av Tillväxtverket Sverige, Lunds Kommun och Region Skåne.

Gå till länk
TCP UNGA

UNGA I LUND SOM GÖR SKILLNAD

TCP unga finns för att stärka unga i deras utveckling av idéer och projekt för att göra skillnad i samhället. TCP unga tar avstamp i kultur och hur ungas engagemang och kulturella aktiviteter kan göra skillnad och vilket värde det skapar. Så skapar vi ett kulturellt entreprenörskap som vilar på unga individers värderingar och drivkraft att förändra och förbättra. 

Varje sommar körs ett intesivprogram där unga får chansen att under 3 veckor arbeta med utveckling av sina idéer. Deltagarna får under dessa tre veckor lön och ska i slutet av perioden definierat något där de vill göra skillnad och provat genomförandet för att kunna presentera hur de gjort och vill göra skillnad.

Gå till länk
PHASE TO FACE

ÖVERVÄRDEN HOS PERSONLIGA VARUMÄRKEN

Ingen har tidigare undersökt vad som händer när man kopplar det kommunikativa övervärdet hos ett personligt varumärke till entreprenörer och innovationsnätverk. En toppidrottare och en entreprenör drivs av samma kraft. Det handlar om fokus, uthållighet och viljan att vinna. Oavsett om det gäller ett OS guld eller att vinna en ny marknad. 

Vi vill hjälpa fler elitidrottare att släppa fram sina drömmar och idéer för att bilda nya team med entreprenörer och innovationsnätverk. Vi vill också se fler entreprenörer som kopplar sin idé till en idrottare med ett personligt varumärke.

Gå till länk
FILMER IFRÅN VÅRT VIDEOPROJEKT

ATT KOMMUNICERA SNABBARE OCH EFFEKTIVARE

Ett av de starkaste media som används idag är film och är det som har snabbast spridning. 

Start-ups och företag använder och behöver allt mer film. Men det är inte så enkelt att producera bra film till låg kostnad eller förklarar vad som krävs till en förstagångsköpare. Speciellt inte om filmen har en riktat syfte. Vi sjösatte projektet med målet att inte bara skapa korta filmer utan också öka lärandet om vad som behövs för att filmare ska kunna erbjuda mer film till start-ups och entreprenörer och vad entreprenörer behöver för att köpa film. Målet var att skapa korta filmer med ett riktat syfte, hitta en arbetsform som funkar med en låg budget och bygga en massa lärande. Nedan ser du fler exempel!

Gå till länk