We
Are
The
Stories

Below you find our stories

Stories om stories, om äventyr, entreprenörskap, drömmar, mål och verktyg. Titta gärna igenom några av våra stories och uppdrag från olika områden och platser.

kontakta oss
Hur du kan Nå ut med film!

Frukostträff 15 maj kl 9-11 på FilmCentrum Syd, Monbijougatan 17 E Malmö. Vi bjuder på frukost 

Idag behöver du själv kunna arbeta med att nå ut. Men vem vill du nå och varför? Når du igenom? Film har blivit det avgörande verktyget för att nå ut och presentera sitt arbete i en alltmer digitaliserad verklighet. Hur kan scenkonsten och filmare göra detta tillsammans?

Frukostträff 15 maj kl 9-11 på FilmCentrum Syd, Monbijougatan 17 E Malmö. Vi bjuder på frukost. 

Workshop 13 juni kl 12-17 med efterföljande mingel från 17.00 Vi bjuder på lunchbaguette, fka på eftermiddagen samt mingel med dryck. 

Anmälan görs till båda aktiviteterna, som skall ses som en helhet och går ut till både dansgrupper/koreografer och producenter inom dans samt flmare/flmbolag.

Deltagande är kostnadsfritt, men om ni uteblir utan att senast 3 dagar innan anmält detta kommer en kostnad av 300 kr att debiteras. Om nödvändigt kommer ett urval av deltagare att göras för att säkerställa att fera perspektiv tas tillvara i mötet mellan dans och film.

Välkomna! Frågor; mejla eller ring claes.forsell-andersson@riksteatern.se
alternativt 0721- 80 90 64 

Projektet finansieras med medel från Kultur Skåne/Region Skåne och genomförs av Riksteatern Skåne, Creative Plot, samt FilmCentrum Syd. Samarbetsparter Digiscen, Neverday och Billberg Johansson Produktion.

Anmäl dig här!
VÅR PRAKTIKANT

I åtta veckor kommer journaliststudenten Erdin Asanovski praktisera hos oss. 

Parallellt med studierna är han programvärd på sin podcast som går under namnet "Mittemot Podcast". I podden intervjuar han diverse gäster och recenserar böcker både i ljud och rörlig bild.

– Vad vill du lära dig under din praktik?
– Bara av att jobba så nära med personer som har specialkompetens från olika områden är något som jag kommer lära mig mycket av, säger Erdin Asanovski.

Praktiken som är på åtta veckor är en del av journalistutbildningen. Erdin Asanovskis journalistlärare var övertygade om att The Creativ Plot skulle vara en bra praktikplats för honom. Inför praktiken var han nervös då han inte visste vad han skulle förvänta sig, men än så länge är han positivt överraskad över den trevliga bemötandet med så många snälla ögon.

– Vad tror du att du kan tillföra?
Inom journalistiken får vi lära oss att vara tydliga med vår kommunikation, det är något som jag alltid kommer bära med mig. Annars vill jag mest lära mig av andra, avslutar Erdin Asanovski.

Bigheart

Nu kan du donera till valfri välgörenhets-
organisation utan att spendera en enda krona.

Mobilappen BIGHEART ersätter bakgrundsbilden på din låsta skärm med annonser efter dina personliga preferenser som du själv har angett. Hur mycket annonser som visas reglerar du själv. Ju mer som visas desto mer donerar du till välgörenhet.

80 procent av intäkterna går oavkortat till valfri välgörenhetsorganisation, resterande 20 procent går till BIGHEART. Som regel kan du skänka mellan 50-100 kronor i månaden.

Enligt plattformen så har man skapat en WIN-WIN situation för alla tre involverade parter. Användaren donerar pengar till välgörenhetsorganisation som man själv väljer utan en enda krona från egen ficka. Välgörenhetsorganisationer får ytterligare medel som kommer till nytta för de behövande. Via relevanta annonser kommer företagarna nära användarna.

– Grund idén är att många små insatser ska göra stor skillnad tillsammans. I dag jobbar vi vidare med nya funktioner för Androidappen samtidigt som vi hoppas på att lansera Iphoneappen i Maj, säger Jakob Gelberg, vd för BIGHEART.

Den nyutvecklade appen har fått stöd av Lunds kommun via näringslivsavdelningen i form av bidrag och affärsplanutveckling av The Creative Plot. Via crowdfunding har BIGHEART samlat ihop 2 miljoner kronor.

– Affärsidén, som genererar bidrag till välgörenhetsorganisationer, är innovativ och uppmuntrar användarna att välja utifrån sin egen övertygelse. Verksamheten har potential att bli självbärande, vilket är målsättningen med utlysningen, säger näringslivsutvecklaren Tove Möller Andersson vid Lunds kommun.

Gå till Bigheart
TCP ♥ GIFFONI

The Creative Plot startar internationellt samarbete med Giffoni Innovation Hub.

Fokus för samarbetet är innovation och entreprenörskap för unga och unga vuxna inom kultur och kreativa näringar. Tillsammans avser parterna i första hand att utveckla och medverka i europeiska Innovationsprojekt för film och rörlig media, design och digitalisering inom den kreativa sektorn.

Planer finns även att skapa ett internationellt Space Dream Team där ungdomar från hela världen jobbar över gränserna för att omvandla dagens utmaningar till morgondagens möjligheter. Målet är att skapa framtidens jobb och en hållbar tillväxt inom kultur och kreativa näringar.

Giffoni Innovation Hub är den kreativa byrån inspirerad och uppmuntrad av Giffoni Experience som designar och genomför strategier, format och event i den kulturella och digitala innovationens värld.

Gå till giffoni Hub
Iamrunbox

The Creative plottaren och Barcamparen Kirill Noskov har fått 87 att investera i hans ryggsäck Iamrunbox och nämns på Breakit

The Creative Plot och Barcamper deltagaren Kirill Noskov har genom crowdfunding fått 87 investerare att totalt satsa 2,3 miljoner kronor i hans ryggsäck lamrunbox. Grundaren Kirill Noskov älskar att springa till och från jobb. Med hjälp av den specialdesignade ryggsäcken som håller kläderna fri från skrynklor vill han nu uppmana andra till vardagsmotion.

Ryggsäcken är specialtillverkad så att den rör sig så lite så möjligt när du springer.
 – Hela designen är gjord för att bära på kläder utan att de blir skrynkliga , säger Kirill Noskov i en intervju för breakit.se.

Förra året omsatte bolaget 500.000 kronor. Med de nya investerarna hoppas Kirill Noskov sälja för 5 miljoner kronor. Han tar nu kontakt med alla som har investerat genom crowdfunding så att transaktionerna genomförs i ytbyte mot aktier i bolaget.
Nu är bolaget inne i tillväxtfasen med marknadsföring som prioritering. Ryggsäcken finns att köpa i en del butiker i Sverige och Storbritannien. Den går även att köpa via nätet.

Vart han än går har han med sig Iamrunbox för att kunna visa upp den för potentiella kunder, men också för att få sin dagliga dos av träning samtidigt som ryggsäcken håller finkläderna fri från skrynklor.

Text: Erdin Aanovski.

Läs mer under på IAMRUNBOX hemsida.

Gå till iamrunbox
Southern Sweden Creatives

Succeed in export and internationalization

Southern Sweden Creatives är ett projekt med syfte att stödja små och medelstora företag från de kulturella och kreativa näringarna för att växa internationellt genom professionell affärsutveckling, internationell exponering och nationell samordning.

Projektet fokuserar på sydsvenska företag som arbetar främst med film, digitala spel, digitala medier och design. The Creative Plot sitter med i gruppen för designutveckling och leder också tillsammans med Form/Design centrum ett mentorsprogram som skapats för att förbereda kulturella och kreativa aktörer för export och stärka sina modeller för att kunna växa utomlands.

Projektet kommer under hela projektperioden göra nedslag runt om i hela världen och som kreatör i södra Sverige med export-behov är du varmt välkommen att följa med.

Läs mer under på Southern Sweden Creatives hemsida

Gå till souther sweden creatives
Creative Lenses

Re-thinking business models in the arts and culture sector

Creative Lenses är ett fyraårigt eu-projekt och en samlad satsning inom kulturella och kreativa sektorn i hela Europa för att tillsammans skapa nya starka modeller för sektorn. Projektets huvudmål är att skapa genomförbara och lämpliga affärsmodeller för konst och kulturella aktörer. Detta för att bli mer organiska och ekonomiskt hållbara utan att kompromissa med den konstnärliga integritet, uppdragen och värderingar?

The Creative Plot är en av 13 partners som driver och förvaltar projektet. Lärdomen av projektet kommer samlas i en ”know-how-verktyg” och stödmekanismer som krävs för europeisk konst och kulturella organisationer för att stärka sin finansiella hållbarhet, för att öka möjligheten att framgångsrikt leverera sina uppdrag.

I mars 2017 gör projektet ett nedslag i Lund i form av ett forum för att inspirera och diskutera dessa frågor. Detta nedslag är det enda som görs i Sverige under 2017.

Gå till creative lenses
Barcamper
tour 2016

The accelerator on wheels

Den 26 april 2016 startade en resa i Skåne på jakt efter människor med kreativa idéer som vill ut i världen. Tillsammans med ett team av internationella investerare och affärscoacher tog vi oss runt till olika platser i Skåne för att bjuda in start-ups, entreprenörer och företag inom kulturella och kreativa sektorn att presentera sin idé i vårt kontor på hjul. Barcamper.

”-Startup-världen ska vara lätt att navigera. Att hitta kapital, rätt internationellt nätverk och att starta företag ska inte vara svårt eller komplicerat utan kul och enkelt", säger Lars Mattiasson som är projektledare för Barcamper. Under resan kommer deltagarna i olika steg att få tillgång till kraftfulla nätverk, coaching, mentorskap och internationell affärsutveckling.

Entreprenörerna med de bästa idéerna kommer att genomgå en framgångsrik acceleratormodell som garanterar direktkontakt med internationella nätverk och riskkapital och möjlighet att snabbt nå ut på en global marknad. 

Barcamper startades av Gianluca Dettori på venture capital bolaget DPixel i Milano. Mellan 2012 och 2015 har Barcamper teamet stannat till på 180 platser, träffat 3400 entreprenörer och utvärderat över 1800 affärsidéer. 360 personer har gått igenom Barcamper processen. 12,8 miljoner Euro har investerats i 51 bolag och över 300 nya jobb har skapats. Barcamper är ett samarbete mellan The Creative Plot, Ideon Innovation och DPixel i Milano och finansieras av Tillväxtverket Sverige, Lunds Kommun och Region Skåne.

Gå till Barcamper
TCP UNGA

UNGA I LUND SOM GÖR SKILLNAD

TCP unga finns för att stärka unga i deras utveckling av idéer och projekt för att göra skillnad i samhället. TCP unga tar avstamp i kultur och hur ungas engagemang och kulturella aktiviteter kan göra skillnad och vilket värde det skapar. Så skapar vi ett kulturellt entreprenörskap som vilar på unga individers värderingar och drivkraft att förändra och förbättra.

Varje sommar körs ett intesivprogram där unga får chansen att under 3 veckor arbeta med utveckling av sina idéer. Deltagarna får under dessa tre veckor lön och ska i slutet av perioden definierat något där de vill göra skillnad och provat genomförandet för att kunna presentera hur de gjort och vill göra skillnad.

PHASE 
TO FACE

ÖVERVÄRDEN HOS PERSONLIGA VARUMÄRKEN

Ingen har tidigare undersökt vad som händer när man kopplar det kommunikativa övervärdet hos ett personligt varumärke till entreprenörer och innovationsnätverk. En toppidrottare och en entreprenör drivs av samma kraft. Det handlar om fokus, uthållighet och viljan att vinna. Oavsett om det gäller ett OS guld eller att vinna en ny marknad.

Vi vill hjälpa fler elitidrottare att släppa fram sina drömmar och idéer för att bilda nya team med entreprenörer och innovationsnätverk. Vi vill också se fler entreprenörer som kopplar sin idé till en idrottare med ett personligt varumärke.

Gå till Phasetoface.se
FILMER 
IFRÅN VÅRT VIDEOPROJEKT

Att kommunicera snabbare och effektivare

Ett av de starkaste media som används idag är film och är det som har snabbast spridning. Start-ups och företag använder och behöver allt mer film. Men det är inte så enkelt att producera bra film till låg kostnad eller förklarar vad som krävs till en förstagångsköpare. Speciellt inte om filmen har en riktat syfte. Vi sjösatte projektet med målet att inte bara skapa korta filmer utan också öka lärandet om vad som behövs för att filmare ska kunna erbjuda mer film till start-ups och entreprenörer och vad entreprenörer behöver för att köpa film. Målet var att skapa korta filmer med ett riktat syfte, hitta en arbetsform som funkar med en låg budget och bygga en massa lärande. Nedan ser du fler exempel!

contact
us

Vi ses gärna för att prata mer om vad vi kan hjälpa till med och vad du har för planer och idéer. Skicka oss ett mail för möte så bjuder vi på kaffe första gången.

Thank you for contacting The Plot!
We get back to you as soon as we can!

Oops! Something went wrong while submitting the form!
Please try again!